Van het weekend maar eens de airco schoongemaakt na drie jaar gebruik, ze stonk gelukkig nog niet.
Maar had zoiets effe checken is niet verkeerd
Ik denk maak er een paar foto's van kan misschien handig zijn.
Na eerst het dashboardkastje gedemonteerd te hebben,

Heb ik rechts boven de ventilator het filter er uit gehaald dit kwam ik tegen

Daar zat dus best wat rotzooi in, deze maar eerst eens uitgeklopt en van de week maar een nieuwe bestellen.
Achteraf had hij toch zijn werk goed gedaan.Maar wilde de rest , de verdamper toch ook effe controleren of hij niet vuil was.
Want zoals in de garage er een slangetje in de uitblaas roosters steken en er wat airco reiniger inspuiten lijkt mij niet echt te werken.
dus toen ook maar het ventilatorunit er uit gehaald, door eerst rechts een beugeltje weg te halen dmv 2 schroeven.

En dan aan de onderkant links en rechts een boutje los te halen, het unit aan het witte inlaat gedeelte los te klikken
Dan kun je het naar voren weg halen, wel eerst nog 3 stekkertjes los halen een van een voeler, een van de ventilator en een van het klep mechanischme

Aan het kachel gedeelte achter de middenconsole zit het ventilator unit er gewoon in geschoven. Daar zie je een wit afdekplaatje zitten waar de verdamper achter zit.

Dit afdekplaatje los halen en er uit trekken, dit gaat niet makkelijk omdat je onder het dashboard moet kruipen om er aan te komen( valt op mijn leeftijd niet mee

)
Het onderste klepmotortje moet ook los gehaald worden.En onder tegen het schutboord aan zit een soort klemveertje wat er af gewipt moet worden.
TIP

leg een doek of iets over het einde van de vloerbedekking zodat er geen schroefjes of zo er achter kunnen vallen

, ik heb tot 3 keer toe de vloerbedekking naar voren moeten halen en de voetenplaat weg moeten halen om de schroefjes weer te vinden
Als het afdekplaatje weg is zie je de verdamper zitten.

De verdamper zag er nog goed uit ( geen vervuiling) maar heb hem toch met airco reiniger in gespoten en met warm water schoon gespoeld.Nee het is niet onder de vloerbedekking gelopen
Bij het terug zetten van het afdekplaatje goed opletten dat de rubber bij het schutboord waar de leidingen naar buiten gaan weer goed zit .
Dan heb ik het ventilator unit nog schoon gemaakt
De bovenkant zit gewoon geklikt

Dan de ventilatorrol los gehaald en schoon gemaakt

Het motortje nog gesmeerd en schoon geblazen

Bij het terug zetten van de ventilator kwam ik er achter dat dat lastiger was dan het er uit halen, het terug er in klikken van het inlaat gedeelte ging niet makkelijk, daarom heb ik deze er ook maar uit gehaald, deze zit met 1 schroef vast onder het dashboard, deze zit wel lastig achter een dikke kabelboom.

Voor het terug zetten van het dashboard kastje eerst alles gecheckt of het werkte.
Succes