Throwback Thursday deel 6 #tbt


Subaru is opgericht in 1953 en is daarmee op de dag van schrijven 64 jaar oud. Gelukkig is er nog geen sprake van pensioen! Dus leek het mij leuk om terug te gaan in de tijd door te kijken naar oude advertenties. Throwback Thursday is een terugkerend thema op sociale media waarbij foto’s van vroeger gepost worden voorzien van de hashtag #throwbackthursday en #tbt.

Voor deze week stuitte ik op een leuk artikel wat ik jullie niet zal onthouden. Hoe Subaru slechte reviews te slim af was en toch de Amerikaanse markt overwon. Voor de context, het gaat hier over 1969. Niet veel van de huidige Subaru bestuurders zullen dit meegemaakt hebben. En het gaat over de Subaru 360, een model waar ik eerder ook al over schreef.

Cheap and Ugly

Dit is een korte Nederlandse versie van een engels artikel wat je hier kunt vinden.

Het begon allemaal met een redelijk slechte recensie van het tijdschrift “Consumer Reports“. Hierin werd de 360 compleet onderuit gehaald door er op een typisch Amerikaanse manier naar te kijken. Althans dat vind ik ervan. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld dit;

The Subaru is highly vulnerable to the bumpers of U.S. cars. They override de Subaru’s bumpers, which are virtually useless against anything more formidable then a watermelon.

Je moet je voorstellen dat dit de tijd is van de Amerikaanse Muscle cars. Zoals bijvoorbeeld de Chevrolet Camaro, Chevrolet Corvette, Ford Mustang en de Dodge Charger. Dit zijn maar enkele voorbeelden uiteraard. En dan komt Subaru met een Kei Car naar Amerika.

Maar hoe overwonnen ze deze verschrikkelijke recensie? De Amerikaanse divisie van Subaru werkte er simpelweg omheen. Ze legde de focus op kleinere dorpen waar dit tijdschrift gewoonweg niet zoveel invloed had. De reputatie van de lokale dealer in deze dorpen was een stuk belangrijker dan tekst uit een tijdschrift. Ook trokken ze meer richting “rural” gebieden, denk hierbij aan het buitengebied in Nederland maar dan 10 keer zo groot. Hier woonden destijds de hardwerkende Amerikanen met een krap budget. Deze gebieden vonden de AWD techniek die Subaru later introduceerde uiteraard ook erg aantrekkelijk.

Deze marketing strategie is in deze tijden niet meer voor te stellen. Heftige meningen worden via allerlei kanalen geventileerd en opgeblazen. Ook de verspreiding is groter en dichter. Een slechte recensie in de “ConsumentenBond” zal hard aankomen voor een automerk als Subaru, niet dat dat vaak gebeurd.

Lees het oorspronkelijke artikel en sta versteld van het verhaal. Het geeft een leuk inzicht in die tijd en hoe een merk als Subaru zich daar doorheen heeft moeten vechten.