Throwback Thursday deel 7 #tbt


Subaru is opgericht in 1953 en is daarmee op de dag van schrijven 64 jaar oud. Gelukkig is er nog geen sprake van pensioen! Dus leek het mij leuk om terug te gaan in de tijd door te kijken naar oude advertenties. Throwback Thursday is een terugkerend thema op sociale media waarbij foto’s van vroeger gepost worden voorzien van de hashtag #throwbackthursday en #tbt.

Deze week kwam ik een leuk artikel tegen over de allereerste STI. Het oorspronkelijke artikel is in het Engels dus ik zal het een beetje destilleren en vertalen. De bron is hier te vinden.

Subaru Legacy RS type RA

In een tijd voor de grote spoilers, de hawk eyes, blob eyes en bug eyes was er in 1992 de Subaru Legacy RS Type RA. De eerste door STI, Subaru Tecnica International, gefinetuned. En zeg nou eerlijk, dit is toch een pracht van een wagen!

Subaru Legacy STI

De Legacy wordt vooral herinnerd als de suffe gezinswagen en vooral tegenwoordig is dit een niet vaak geziene verschijning. Overdwars sturend door Oost Afrika scheuren tijdens de Safari Rally of stof happen in Nieuw Zeeland en Collin McRae zijn eerste WRC zege binnen zien halen is dan ook wel het laatste wat je van deze auto zou verwachten.

Subaru Legacy Rally

Deze momenten zijn snel vergeten toen STI aan de slag ging met de Impreza’s om vervolgens te pieken in de historie van de Rally. De traditie wordt tot op de dag van vandaag nog voortgezet. De Legacy is waar dit alles begon. De vierkante, eerste generatie gezin’s wagen.

Subaru Legacy eerste generatie

De type RA werd destijds als een soort promo gebruikt voor de lancering van de eerste generatie Legacy en en toen nog jonge STI. Zo lieten ze deze auto, met een paar kleine aanpassingen een 100,000 km endurance ronde rijden. De auto hield het 19 dagen vol(!) wat schijnbaar een wereldrecord was in 1989. Daarmee kwam er een hoop promotiemateriaal de wereld in.

Subaru Legacy type RA

Hierin werd een belofte gedaan dat de consument de versie met de aanpassingen ook kon kopen, maar dan straat legaal. De auto die het record reedt werd de GTI of Gran Turismo genoemd, maar de consumenten versie heette Legacy RS Type RA.

De aanpassingen (Engels);

The drivetrain got forged pistons and strengthened connecting rods, revised intake and exhaust ports, balanced crankshaft and flywheel, and an additional fan on the radiator. Suspension was retuned, and a quicker ratio power steering was added. Available only in Ceramic White, this first series of the RS Type RA was limited to only 100 units.

Handcrafted tuning by STi

Dit is toch de ultieme sleeper? Er zijn er niet veel van gemaakt en zelfs nooit in Amerika terecht gekomen. Of ze in Europa zijn kon ik zo snel niet achterhalen. Met 220 paarden onder de kap en 268 nm die uit de turbo EJ20 2.0-liter boxer werd geperst was dit een van de snelste auto’s in die tijd! En dankzij goede vering en vier wiel aandrijving nog goed te besturen.

Tot slot wat plaatjes uit de catalogus van die tijd. Stel je toch voor dat je deze opties in de Legacy kon zetten… Wat een prachtige tijd moet dat geweest zijn!

STI viert overigens zijn 30ste verjaardag. Goed moment om daar eens bij stil te staan! Wees zuinig op jouw STI

Alle foto’s komen van Subaru via Play With Legacy RS