Throwback Thursday deel 11 #tbt


Subaru is opgericht in 1953 en is daarmee op de dag van schrijven 64 jaar oud. Gelukkig is er nog geen sprake van pensioen! Dus leek het mij leuk om terug te gaan in de tijd door te kijken naar oude advertenties. Throwback Thursday is een terugkerend thema op sociale media waarbij foto’s van vroeger gepost worden voorzien van de hashtag #throwbackthursday

Deze week heb ik de voorganger van de Baja voor jullie, de Subaru BRAT.

Subaru BRAT

BRAT is in hoofdletters geschreven omdat het een afkorting is, een nogal omslachtige… “Bi-drive Recreational All-terrain Transporter”. Maar ook deze auto had nogal wat namen; 284 in Engeland, Brumby in Australië en Shifter, MV of Targa in andere delen van de wereld. Dit model was nooit bedoeld om in Japan uitgegeven te worden en kwam daar dus nooit op de markt. Dus Japanners moesten deze auto importeren en vanwege de populariteit werd dat best veel gedaan!

Dit model werd in Japan gemaakt op aanvraag van Subaru Amerika om terrein te kunnen winnen in de kleine pick up markt. Toyota, Nissan en Mazda deden dit al, dus het werd hoog tijd. De originele BRAT was gebaseerd op de Leone station. Uiteraard All Wheel Drive, maar ook een optioneel T-Top split dak.

De BRAT had in den den beginne een 1.6 EA-71 motor. Maar werd al snel geüpgraded naar een 1.8 EA-81 blok. Tussen 1983 en 1984 was er zelfs een optionele turbo versie die maar liefst 94pk uit kon persen. Vreemd genoeg waren BRAT’s altijd handgeschakeld en de turbo versie was een automaat.

Subaru Brat

Fun fact, oud president Ronald Reagan reedt rond in een BRAT. Een tof artikel hierover kan je hier vinden.

Meer info over de BRAT kan je hier vinden.