Het is nu 23 jan 2019 12:09

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 nov 2017 22:19 
Offline
SCN member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2005 20:10
Berichten: 1039
Model: WRX
Type: STi hatchback
Bouwjaar: 2010
Hallo,

Nu het buiten weer kouder begint te worden maakt de stuurbekrachtigingspomp van mijn WRX STI Hatchback van 2010 een zoemend bijgeluid met koude motor.
De stuurbekrachtiging werkt gewoon goed.
Zodra er enige kilometers zijn gereden, en dus de olie op temperatuur begint te komen is het geluid weg.
Het oliepeil staat netjes op peil.

Nu is mijn vraag of dat hier meer mensen last van deze klacht hebben met hetzelfde type auto en/of het gewoon een kwaaltje is van dit type/model?
Zo ja, wat hebben jullie gedaan om het probleem op te lossen?

grt Martyn.

_________________
viewtopic.php?t=18462


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2017 22:48 
Offline
Forum member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 nov 2010 18:46
Berichten: 1469
Woonplaats: noord-brabant
hoi,

Mijn pomp maakt ook altijd al een bijgeluid, beetje zoemend/gierend..
De STI hatch van mijn maat deed dit ook, lijkt een kwaaltje, of zo te horen.

Ik heb nog geen poging geprobeerd om dit weg te krijgen (wie weet lukt dat ook nooit..)
Ik heb er wel sterk over nagedacht een toevoeging bij de olie te doen maar nog niet gedaan.
http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Aandrijving/Power-Steering-Treatment.html

Wellicht dat iemand anders al wel deze stap heeft gemaakt ?

p.s ik hoor het zelf binnen niet, enkel als ik naast de auto sta.

gr mark

_________________
Subaru impreza wrx '04 mijn virtuele showroom


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 nov 2017 10:35 
Offline
SCN member

Geregistreerd: 21 apr 2004 14:08
Berichten: 317
Woonplaats: Veldhoven
Hoi Martyn,

Heb ook STI hatch 2010 en heb daar tot nu toe geen last van (70k op teller). Wel wat trillinkjes in het stuur, als ik voor het eerst ( op de dag) achteruit rijd en draai. Zowel bij koud als bij warm weer. Ben daar inmiddels aan gewend.....Had daar bij voorgaande Gtt's nooit last van.

_________________
Meten is weten, mits je weet, waarmee je meet!
Rijd STI hatch 2010


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 nov 2017 11:29 
Offline
SCN Bestuur
Ondersteunend Bestuurslid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 okt 2012 17:37
Berichten: 3366
Model: Impreza
Type: GD-GG
Bouwjaar: 2006
Op het gevaar af dat ik een verschrikkelijk onnozele opmerking maak..... :mrgreen:

Maar is het wellicht zo dat de daling van de buitentemperatuur er effect op heeft?
Er loopt een "rubberen" band/riem over en koude kan daar wellicht impact op hebben. En de olie er in wordt natuurlijk ook kouder.
Het doet het ook bij mijn andere auto's. Zodra het richting de ca. 10 graden en lager gaat, hoor ik de stuurbekrachtiging (vooral in het begin) meer werken en geluid maken.
Zodra die wat warmer is (door langer rijden of een hogere buitentemperatuur), zit er net wat meer 'flex' in de riem, wordt/is de olie warmer en ben ik het geluid kwijt.

Ik hoor het zelf dus niet permanent.

Zo maar een idee...... :idea:

Greetz,

_________________
The Pleïaden
(S2732)

Mijn VOORSTELTOPIC
(clickable)


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 nov 2017 13:38 
Offline
SCN member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2010 18:38
Berichten: 444
Woonplaats: Utrecht
Ik heb een 2009 hatch en kreeg dit ook.
Het werd erger en erger.
Vervolgens ging de sturpomp stuk en is vervangen.
Is een zwak puntje van de Subaru MY08.

Kan natuurlijk goed zijn dat er bij mij iets anders aan de hand was.

_________________
Now, we drive!

Bekijk hier mijn STI: http://www.subaruclub.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=65186&start=21


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 30 nov 2017 21:41 
Offline
SCN member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2005 20:10
Berichten: 1039
Model: WRX
Type: STi hatchback
Bouwjaar: 2010
Even zoemen met koude start doet ie altijd maar nu was het echt voor langere tijd.
Maar het geluid heeft zich tot nu toe niet meer voorgedaan.
Multieriem geluid is het niet maar ga hem uit voorzorg toch maar vervangen.


Grt Martyn

_________________
viewtopic.php?t=18462


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 dec 2017 13:58 
Offline
Sponsor SCN
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 feb 2013 22:25
Berichten: 3389
Woonplaats: Hoorn
Model: Impreza
Type: GC8
Bouwjaar: 1998
Komt omdat de pomp te hard moet zuigen omdat het reservoir zo ver weg zit.

dan is de kans op caviteren veel groter, en daardoor gaat ie stuk.

_________________
GoogleTuning Subaru onderhoud en tuning


Omhoog
 Profiel  WWW  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 07 dec 2017 21:10 
Offline
SCN member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2005 20:10
Berichten: 1039
Model: WRX
Type: STi hatchback
Bouwjaar: 2010
Vandaag weer voor langere tijd het huilende/zoemende geluid gehoord :(
Zoemen doet ie s'morgens overigens altijd, net als er hier meerdere omschrijven.
Ook weer enkele dagen geleden last gehad van de andere klacht viewtopic.php?f=20&t=96201
Subaru Nederland heeft het over de overdrukklep in de stuurbekrachtigingspomp welke voor het schokken/uitvallen zorgt.

Aangezien de pomp ook zoemt, en af en toe huilt , ga ik toch maar voor een nieuwe pomp voordat deze helemaal de geest geeft.

grt Martyn

_________________
viewtopic.php?t=18462


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 dec 2017 16:29 
Offline
Sponsor SCN
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 feb 2013 22:25
Berichten: 3389
Woonplaats: Hoorn
Model: Impreza
Type: GC8
Bouwjaar: 1998
Dat schokken is lucht in de leiding, zelfde oorzaak als wat ik hierboven schreef.. een andere pomp gaat na verloop van tijd weer hetzelfde doen.
Hij caviteert door zwaarder aanzuigen, en gezien er altijd lucht in de olie zit(zoals met elke hydraulische vloeistof) krijg je een schokkend geluid omdat de druk soms wegvalt.

Caviteren is DE vijand van een pomp.drukpieken en schokgolfen zijn schadelijk voor het materiaal in de pomp en zorgt ook nog eens voor verregaande slijtage. Je hoort dit soort problemen bijv nooit met een GTT tenzij de pomp al 3 ton oud is en gewoon versleten is, omdat het reservoir op de kop van de pomp zit... wrxen hebben dit soms koud al, en bij de legacy BP en de 2008+ impreza/forester ook zon drama omdat de aanzuigleiding 80cm lang is oid.

Olie vervangen kan een uitkomst en verbetering zijn, is thuis te doen en kost niet veel.

_________________
GoogleTuning Subaru onderhoud en tuning


Omhoog
 Profiel  WWW  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 08 dec 2017 18:52 
Offline
SCN member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2005 20:10
Berichten: 1039
Model: WRX
Type: STi hatchback
Bouwjaar: 2010
Die schokken die ik voel is 1000% zeker geen lucht wat in de leidingen zou zitten.

_________________
viewtopic.php?t=18462


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 dec 2017 11:05 
Offline
Sponsor SCN
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 feb 2013 22:25
Berichten: 3389
Woonplaats: Hoorn
Model: Impreza
Type: GC8
Bouwjaar: 1998
Geeft een klapperend gevoel in t stuur, beetje zelfde als ABS maar dan in je stuur.

_________________
GoogleTuning Subaru onderhoud en tuning


Omhoog
 Profiel  WWW  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 dec 2017 11:29 
Offline
Forum member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2007 20:04
Berichten: 358
Woonplaats: Achterhoek
Model: Legacy / Liberty
Type: JDM BP5 2.0GT Spec-B
Bouwjaar: 2003
Dat heb ik vorige keer dat er een topic over was ook aangedragen Anko...
http://www.subaruclub.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=96201
Ik had er last van op snelle bergweggetjes :twisted:

Het gewoon even proberen kan geen kwaad, kost niets, en kan je zo een dure reparatie besparen...
Sub_Alex schreef:
Via de zoekfunctie erachter gekomen dat er lucht in zou zitten.
Oplossing was op een zachte ondergrond (gras, zand, grind) langzaam wisselend van links naar rechts sturen.
Steeds een beetje verder 1/2 slag links dan weer rechts, 3/4 slag, hele slag, heel rondje... tot aan de eindaanslag.
Easy fix als het dat is...

Ik heb er daarna geen last meer van gehad.

_________________
Smile and wave boys, smile and wave.....

Mijn JDM Legacy IV BP5 2.0 GT:
www.subaruclub.nl/forum/viewtopic.php?t=31195


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 dec 2018 09:52 
Online
Forum member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 dec 2004 00:45
Berichten: 1007
Model: WRX
Type: STI
Bouwjaar: 2009
Hier ook uiteindelijk een defecte stuurpomp... :evil:

Best vreemd dat Subaru in de Usa er een service bulletin voor heeft uitgegeven en in Nederland is er uiteraard "niks"van bekend.
Bij de importeur van Duitsland liggen de plunjers op voorraad, enige minpuntje is dat de STI een ander onderdeel nummer heeft..
Misschien iemand hier die daar verder mee kan komen om nummers te vergelijken met andere modellen?
Ding kost 6 tientjes..nog altijd beter als 500.. :?

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2015/SB-10091965-2280.pdf

_________________
Ik weet het...Subtiel zijn is niet m'n sterkste kant....Duidelijk zijn wel!!


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 11 dec 2018 20:52 
Offline
SCN member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 maart 2005 20:10
Berichten: 1039
Model: WRX
Type: STi hatchback
Bouwjaar: 2010
Balen dat je pomp kapot is. :(
Nummer van de STI pomp is idd anders. Ben bang dat Subaru Nederland er helemaal niks mee doet aangezien het pompnummer niet op het lijstje voorkomt.


Toch maar eens een keer een groepsaankoop starten voor nieuwe pompen icm een 2015 STI stuurhuis :mrgreen:

Grt Martyn

_________________
viewtopic.php?t=18462


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling