Het is nu 12 dec 2018 23:02

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 okt 2016 08:03 
Offline
SCN member
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2015 08:44
Berichten: 1606
Model: Forester
Type: SF
Bouwjaar: 2002
9.10 Meters & Electronica


9.10.1 Meters algemeen
Het dashboard van de Impreza biedt standaard alleen de noodzakelijke informatie. Wie meer wil weten over het functioneren van de motor, zal al snel kiezen voor een meterset met daarin de volgende meters: turbodruk, oliedruk, olietemperatuur. Als uitbreiding op deze set worden ook vaak meters toegepast, die de rijkheid van het brandstofmengsel, detonatie of inlaatlucht meten.

Qua merk is er veel keuze in meters. De goedkoopste oplossingen beginnen bij Equus (conrad), Autostyle, Racetech, Sandtler en Racimex, maar een stuk mooier en duurder zijn de meters van Omori en Defi. Let bij Racimex op de aansluitingen, vroeger waren er nog wel eens problemen met losschietende slangen.

De standaard maat voor meters is 52mm, maar ook verkrijgbaar is 45mm, 60mm, 80mm en 110mm.

9.10.2 Omschrijving
Turbodruk: de turbo blaast lucht de motor in, en hierbij wordt druk opgebouwd in het inlaatspruitstuk. Eenvoudig gezegd, geldt: hoe hoger de turbodruk, hoe meer mengsel er in de motor wordt geblazen, en hoe meer vermogen de motor genereert (met bepaalde beperkingen). Met een turbodrukmeter meet je dus de prestaties van de motor. In ons land wordt de schaalverdeling in bar weergegeven, in Engeland bijv. in psi (14,5psi = 1bar).

Het verloop van turbodruk bij vol gas is ongeveer als volgt: tot 3.000 toeren geeft de meter negatieve waardes aan. De turbo blaast nog niet voldoende mee om druk op te bouwen en de motor zuigt dus lucht naar binnen. Vanaf 3.000 toeren wordt vrij snel turbodruk opgebouwd, en tussen de 3.500 en 4.000 toeren (afh. van model en config) komt de turbodruk op het hoogste punt (piekdruk). De piekdruk is in de hoogste versnellingen hoger dan in 1, 2 en 3. Een standaard Impreza geeft ongeveer 0,9 bar in 5e versnelling. Boven de 4.000 toeren zakt de turbodruk iets terug en heb je een continue turbodruk (circa 0,7 bar), die boven de 5.500 toeren langzaam wordt afgebouwd. Laat je het gaspedaal los, dan zuigt de motor weer lucht naar binnen en zie je negatieve waardes.

Olietemperatuur: koude olie is dik, waardoor de olie niet alle draaiende delen kan bereiken. Wanneer je met een koude motor wegrijdt, is de olie nog niet op bedrijfstemperatuur, en is het sterk af te raden om hard te rijden. Doe je dit toch, dan is de kans op motorschade vele malen hoger dan met warme olie. Helaas heeft de Impreza standaard alleen een temperatuurmeter voor het koelwater. Water is echter na 5 minuten al warm, terwijl voor olie minimaal het dubbele geldt. Wanneer je hard gereden hebt, zal de olietemperatuur hoog zijn, mede omdat de turbo door olie wordt gekoeld.
Oliedruk: Koude olie is stroperig, en stroomt dus moeizaam door het blok, waardoor de oliedruk hoger is dan bij warme olie. Bij een koude motor lees je dus een hoge oliedruk af. Is je oliepeil te laag, dan zal ook de druk laag zijn. Met een oliedrukmeter controleer je deze gegevens in een oogopslag.
AFR: Air Fuel Ratio is de mengverhouding van het brandstofmengsel wat in de motor tot ontbranding komt. Een A/F verhouding van 1 betekent 14,7 delen lucht op 1 deel brandstof. Een lagere A/F verhouding betekent meer brandstof in het mengsel, dus een rijker mengsel.

AFR wordt gemeten via de voltages van de lambda sensor (deze bevindt zich in het eerste gedeelte van de downpipe). Zoals je in dit schema kunt zien, komt een voltage van 0,2 tot 0,7V overeen met een lambda waarde van 1. Een hoger voltage is een rijker mengsel. Voor een Impreza, die standaard wat rijker loopt dan andere auto's, is 0,85 tot 0,90V ideaal.
EGT: Exhaust Gas Temperature, oftewel uitlaatgastemperatuur is een indicator voor mengselverhouding en ontsteking. Bij ideale verbranding (compressie, ontsteking en verhouding) ontstaan de hieronder genoemde waardes. Is het mengsel bijvoorbeeld wel rijk, maar de ontsteking te laat, dan zal de EGT hoger zijn. Ook bij een arm mengsel en vroege ontsteking is dit het geval.

De gemeten temperatuur is sterk afhankelijk van de plaats waar de temperatuur wordt gemeten. De ideale plaats is in het uitlaatspruitstuk, in de uppipe is vaak handiger maar dit geeft een lagere meting te zien (30 tot 50°C). Na de turbo is eveneens mogelijk, maar daar zie je nog lagere waardes (100 tot 150°C).

Normale waarden:
* stationair 300°C
* normaal snelweggebruik (zonder turbodruk) 500 tot 700°C
* stevig snelweggebruik (met turbodruk) 900°C
n.b. ook cruisen boven de 160km/uur valt onder stevig snelweggebruik.


9.10.3 Inbouwen in dashboard
Het inbouwen van meters geschiedt eenvoudig bij de modellen met het nieuwe dashboard (my99/00). Bovenop het dashboard zit een afsluitbaar vakje. Bij de meeste Subaru dealers is een kap te koop (oorspronkelijk voor Forester), die hierop geplaatst kan worden, en waarin de meters netjes weggewerkt worden. Ook bij verschillende tuning bedrijven zijn hiervoor kappen (pods) te koop, zoals je hieronder op foto's kunt zien.

Anders is het voor de modellen met het oude dashboard. Standaard is er geen ruimte voorhanden om de meters te plaatsen, dus is men aangewezen op 1 van de volgende opties:

- Op de plaats van de asbak is voldoende ruimte om 2 45mm meters in te bouwen.
- Bovenop de stuurkolom is een pod te plaatsen waarin je 1 meter kwijt kunt.
- Er zijn pods te koop voor montage tegen de A-stijl (voorste raamstijl), waarin 1, 2 of 3 meters kunnen worden geplaatst.
- Bovenop het dashboard kun je een pod plaatsen.
- Er is ook iemand die 1 meter op de plaats van een ventilatierooster heeft geplaatst.
- Als je de radio een andere plaats weet te geven, ontstaat hier ruimte om 3 meters in te bouwen.
- Via een heads up display (hud) kun je gegevens op de voorruit projecteren. Hiervoor wordt op de voorruit een stukje folie geplaatst en op je dashboard een kleine projector. Zie foto's hiernaast.

In de WRX is wederom ruimte gereserveerd bovenop het dashboard om een "pod" te monteren.

9.10.4 Turbodrukmeter aansluiten
Bij een turbodrukmeter wordt een luchtslang geleverd. Het ene uiteinde wordt aan de achterkant van de meter bevestigd, het andere uiteinde wordt aangesloten op het inlaatspruitstuk van de motor. Subaru heeft hiervoor een lege aansluiting gereserveerd, waar de slang op geschoven kan worden. Zorg dat de aansluitingen niet lekken. Voer de slang langs delen die niet te warm worden. Om de slang naar het interieur te voeren, kun je gebruik maken van 1 van de rubber doppen in het schot bij de pedalen.


9.10.5 AFR meter aansluiten
Een AFR meter heeft 3 draden: plus, min en signaal. De plus kan op de dashboardverlichting worden aangesloten of op een gewone plus. In het eerste geval gaat de meter uit wanneer de verlichting uit staat. De min moet op een goede aarde worden gemonteerd. Dus een stuk blank metaal in de auto of direct naar de accuklem. Het signaal wordt afgetapt van het signaal wat de lambdasensor (deze zit in de downpipe) afgeeft aan de ECU. Het makkelijkste is het om de draad vlakbij de ECU te splitsen. Zorg wel voor een goede las, zodat er geen stroomverlies optreedt. De signaaldraad is bij alle modeljaren anders. Op dit moment is alleen my 99/00 bekend, en dit is pin 21 op de bovenste stekker. Als je tegen de kant van de stekker aankijkt waar niet de draden zitten, en je houdt de 2 ribbels linksboven, is het de 3e draad in de 3e rij.


9.10.6 Oliedrukmeter aansluiten
Een oliedrukmeter kan niet werken zonder oliedruksensor. Deze wordt op het blok gemonteerd, net achter de dynamo. Dit is een lastige passing, eventueel zijn er hulpstukken verkrijgbaar (Frank Vreede) om de sensor via een kniestukje op een andere plaats te monteren. Vanaf de sensor gaan 2 stroomdraden naar de meter, welke de juiste waarde weergeeft. De oliedruk moet ongeveer 6-7 bar zijn (stationair bij koude motor) en 4-6 bar bij 120km/u continu bij warme motor. Let op dat de sensor van hetzelfde merk is als de meter. Is dit niet zo, dan geeft de meter wellicht verkeerde waarden aan.

9.10.6 Olietemperatuurmeter aansluiten
Ook een olietemperatuurmeter heeft een losse sensor. Deze wordt op de plaats van de carterplug bevestigd. Nadeel van deze montagewijze is dat er nogal veel rijwind tegen de sensor aankomt, waardoor deze vaak te lage temperaturen doorgeeft. De juiste temperatuur is ongeveer 90 graden bij normaal gebruik, en maximaal 110 bij stevig doorrijden. Voor de plaatsing van de sensor is een alternatief beschikbaar, namelijk een ring die aan het oliefilter wordt gemonteerd. Verkrijgbaar via Frank Vreede.

_________________
Help mee met het aanvullen van de Forester Model Historie


Omhoog
 Profiel  WWW  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2016 08:07 
Offline
SCN member
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 aug 2015 08:44
Berichten: 1606
Model: Forester
Type: SF
Bouwjaar: 2002
10 Problemen en oplossingen

10.0.0 Algemeen
Gelukkig komen er weinig grote problemen voor bij de Impreza en de betrouwbaarheid is uitstekend. Toch zijn er een paar problemen bekend, die bij specifieke modellen horen. Hieronder vind je een overzicht hiervan, en later wordt er verder op ingegaan.

Probleem Symptomen Model
Blow-off valve(Dump Valve) Hard fluitend geluid tussen 2.000 en 4.000 tpm wat klinkt alsof iemand over een fles blaast. 1997/1998 Turbo
Waste Gate Solenoid kan geluid maken (klikken) en in extreme omstandigheden kan het vermogen wegvallen bij hard accelereren. Alle Turbo
Hitteschild Geluid uit motorcompartiment veroorzaakt door kapot hitteschild 1994-6 Turbo's
Binnenspiegel De spiegel trilt lichtjes, waardoor het beeld onscherp wordt Alle
Koppeling De koppeling stottert bij het wegrijden, het ergste bij koude motor Alle Turbo
Remmen Sponzige remmen Alle modellen
Radio reset De radio reset zichzelf als je de ruitenwissers of electrische ramen gebruikt. All 5-deurs
Remleidingen Geluid uit motorcompartiment door resonerende remleidingen 1998 Turbo
Poreuze 15" velgen Verlies van bandenspanning 1994-7 Turbo
ECU bug Harde ruk wanneer je gas los laat na volgas. 1994-6 Turbo
Versleten anti-roll bar bussen Kloink geluid vanuit de ophanging WRXs
ABS Onverwachte ABS activering, lange remweg Alle ABS wagens
Gebruik van lage octaan brandstof Motorschade (gesmolten zuigers) STi (4 & 5?)
Piston Slap Ratelende motor bij koude start 1998/99 modellen
Expansietank Kunststof wordt broos na enkele jaren en breekt af 1996
MAF-sensor Gaat regelmatig kapot 1999 / 2000

10.0.1 Dump Valves
Bij de dump valve op de 1997 Impreza kan het voorkomen dat deze niet goed sluit onder druk, en begint te trillen, waardoor het geluid ontstaat van iemand die over een fles heen blaast. In het 1998 model zit een grotere en betere dumpvalve, maar toch wordt de klacht nog wel eens gehoord bij dit model.

10.0.2 Wastegate solenoïd
Met de komst van het 1997 model werd de turbodruk verhoogd van 0,9 naar 1,0 bar. Het ontluchtingssysteem van de motor mondt uit in de luchtinlaat en het is mogelijk dat olie en olieresten hier op de klep neerslaan. Deze klep is een veiligheidsmiddel om overdruk te detecteren en is verantwoordelijk voor de "fuel cut". De fuel cut treedt op bij 1,2 bar en heeft tot gevolg dat brandstoftoevoer en ontsteking worden afgesloten, met als gevolg dat de auto ineens niks meer doet. Dit voelt vrij heftig aan, alsof je tegen een muur aanrijdt. Als de klep vuil is, zal de fuel cut eerder intreden. De oplossing, die Subaru Frankrijk heeft bedacht, is de motor niet volledig te vullen met olie, maar slechts half (gezien op de peilstok)

Als de wastegate solenoid vervuild is, is de oplossing om de T-vormige aanvoerslang los te maken en te vullen met remreiniger. Ga hier mee rijden voordat het verdampt is. Tippex verdunners werken ook. Vanaf 1998 is dit deel aangepast en er worden geen problemen meer gerapporteerd. Je kunt een 1997 model laten ombouwen.Dit probleem doet zich meestal voor na een onderhoudsbeurt, als er misschien wat teveel olie in het blok zit (na het verversen).

Hoe zit dat nou ? Verschillen tussen de waste gate en de dump valve. De waste gate zit aan de uitlaatkant van de turbo, de dumpvalve zit aan de inlaatkant. Wat doen ze nu precies ?

Als je je voet van het gas haalt om af te remmen om te schakelen, gaat er een klep (de "butterfly") dicht en deze sluit de ingaande luchtstroom af. De turbo blijft echter wel draaien en probeert lucht in de motor te pompen, maar kan dit niet en remt dus snel af. Als je het gaspedaal weer intrapt, gaat de "butterfly" weer open en kan de turbo weer druk opbouwen. De tijd die nodig is om opnieuw druk op te bouwen, wordt ervaren als het turbogat. Een dump valve maakt het mogelijk dat de gecomprimeerde lucht wordt afgevoerd, danwel in de open lucht, danwel terug naar de inlaat. Hierdoor kan de turbo vrij draaien en zijn snelheid behouden. Het turbogat wordt veel kleiner, oftewel de turbo kan veel sneller druk opbouwen, omdat hij nog op hoge snelheid draait. .

De wastegate is een klep naast de turbo die geopend wordt, wanneer er voldoende turbodruk aanwezig is. Hierdoor gaan de uitlaatgassen langs de wastegate naar de uitlaat, in plaats van langs de turbo, waardoor de turbo niet meer druk opbouwt dan reeds aanwezig. Hierdoor is de turbodruk regelbaar. Zonder wastegate zou de druk alsmaar hoger en hoger worden.

Een Anti Lag Systeem (ALS) laat brandstof en lucht in de motor als het gaspedaal niet is ingedrukt. Dit mengsel gaat door de motor en ontsteekt in het hete uitlaatspruitstuk (bij 800°C). Deze explosie drijft de turbo aan, waardoor deze op hoge snelheid blijft draaien.

Er zijn 2 nadelen aan het ALS. Afgezien van het geluid, de auto houdt niet op met trekken en de uitlaat en turbo temperatuur kan oplopen tot over de 1100°C waardoor de levensduur beperkt wordt tot zo'n 1.500 kilometer.

10.0.3 Uitlaatspruitstuk hitteschild
Er waren vaak problemen met hitteschilden bij pre97 modellen, aangezien er geen beschermkap onder het blok zit. Water spat tegen de hete hitteschilden, waardoor deze breken. Ze resoneren dan, omdat de 2 breukdelen tegen elkaar aan komen. Het wordt gerepareerd onder garantie. Als het het hitteschild betreft waar de linker en rechter pijp samen komen, dan kan de dealer beter het schild 3mm lager zetten. Hiermee wordt de temperatuur van het hitteschild verlaagd en zal het niet zo snel meer breken.

10.0.4 Binnenspiegel
Troebel zicht door trillingen van de spiegel kan op de volgende manier verholpen worden

Verwijder de kunststof afdekkap die tegen het dak zit.
Draai de 3 schroeven los, om zodoende de spiegelarm los te maken.
Draai de centrale schroef los, waarmee het kunststof opvulstuk bevestigd zit.
Lijm het opvulstuk vast aan de arm en zet de spiegel terug in elkaar met de centrale schroef.
Zet de spiegel weer helemaal in elkaar (de 3 schroeven) en laat alles 24 uur drogen.
10.0.5 Stotterende Koppeling

10.0.5.1 ... bij koude motor
Dit wordt veroorzaakt door het toegepaste materiaal. Meestal verdwijnt het bij warme motor. Het kan ook veroorzaakt worden door problemen met de speciale platinum bougies in de Impreza. Het vervangen hiervan kan het probleem oplossen. Een mogelijke oplossing is ook om een paar keer (met warme motor) flink op te trekken, waardoor het oppervlak van de koppelingsplaat schoon gebrand wordt. (Voorzichtig !!!) Bij 98 en 99 modellen worden regelmatig koppelingen onder garantie vervangen door dealers voor dit probleem, zolang de kilometerstand niet te hoog is en het probleem groot genoeg.

10.0.5.2 ... bij warme motor
Dit kan opgelost worden door de koppelingsvloeistof te veranderen in een DOT 5 vloeistof. Deze is beter bestand tegen hitte vanuit de motor.

10.0.6 Remmen
De standaard remmen (tot my99) zijn niet geweldig, hebben een sponzig pedaal en neigen tot fading bij stevig gebruik. Overweeg stalen remleidingen, en vervang de remolie regelmatig, het liefst met een DOT5 vloeistof, zoals Castrol Response. Betere remblokken zorgen voor een beter gevoel in het pedaal, betere reactie op het rempedaal en zijn beter bestand tegen fading. Het nadeel van bijvoorbeeld Mintex en Pagid remblokken is dat zij relatief veel remstof veroorzaken, wat neerslaat op de velgen. Mintex blokken produceren ook veel piepende geluiden. Het is ook bekend dat het "bulkhead" bij hard remmen een beetje buigt, waardoor het sponzige pedaal wordt veroorzaakt. Dit kan aanzienlijk worden verminderd met een speciaal hiervoor ontworpen accessoire, verkrijgbaar bij vele leveranciers, zoals MRT, Scoobymania en Power Engineering.

10.0.7 Radio resetting
Er zijn verschillende meldingen van autoradio's die zichzelf resetten of "op slot" gaan bij 5-deurs modellen. Twee maal is gemeld dat dit gebeurde terwijl de wis/was installatie op de achterruit werd gebruikt. Bij twee andere eigenaren viel een speaker uit bij het gebruik van de elektrische achterruit. Subaru biedt hiervoor een aanpassing met een diode, maar dit werkt niet altijd schijnbaar. Het uit- en opnieuw aanzetten van de radio is een oplossing, maar het probleem blijft bestaan.

10.0.8 Remleidingen
Iemand heeft gemeld dat er een raar mechanisch geluid uit het motorcompartiment kwam. Het leek uit het blok te komen, maar bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door remleidingen die resoneren tegen het "bulkhead". Even voorzichtig trekken aan deze pijpen lost het probleem op.

10.0.9 Poreuze 15" Velgen
Sommige 15 inch velgen van de modellen van 1994 - 1997 bleken licht poreus te zijn, waardoor de band langzaam leegloopt. Volgens de garantieregeling kun je deze velgen laten repareren, maar aangezien het soms maanden kan duren, is dit een lastige oplossing.

10.0.10 ECU problemen
Bij veel turbodruk in een lage versnelling, zoals bij het optrekken in 1 of inhalen in 3, kun je een flinke schok voelen als je het gaspedaal maar een klein beetje los laat. Deze schok is veel erger dan je zou verwachten en zelfs zo hard dat de gordels op slot slaan. Het schijnt verbeterd te zijn vanaf het 1997 model, maar soms gebeurt het nog wel eens.

Er is ook een beveiligingssysteem in de ECU ingebouwd om schade aan de versnellingsbak te voorkomen bij hard optrekken in tweede versnelling. Als je langer dan 5 seconden met een constante snelheid rijdt tussen 3.000 en 4.000 toeren per minuut en je trapt het gaspedaal in, dan geeft de motor minder turbodruk totdat je op 5.000 toeren zit. Dit fenomeen is geconstateerd in diverse auto's in diverse landen en zonder de ECU te vervangen is er geen echte oplossing voor. Het enige alternatief is om je rijstijl te veranderen. Gebruik de derde versnelling, en schakel terug naar 2 als je moet accelereren of blijf in 3 rijden en laat de motor zijn werk doen.

10.0.11 Versleten anti-roll bar bussen
WRX-en (japanse import modellen, dus niet my01) schijnen veel slijtage te vertonen op de anti-roll bar bussen, resulterend in een kloink geluid. De bussen moeten worden vervangen door hardere types (powerflex bijvoorbeeld) en ze moeten allemaal tegelijk vervangen worden. Het rijcomfort wordt wel harder.

10.0.12 ABS overtuigt niet
Niet echt een fout van de Impreza, maar veel eigenaren zijn niet tevreden met de beperkingen van het ABS systeem. ABS voorkomt dat wielen blokkeren tijdens het remmen, omdat een glijdend wiel geen grip heeft (logisch). Geen grip hebben betekent een langere remweg en niet kunnen sturen tijdens het remmen. ABS detecteert middels sensors wanneer een wiel blokkeert, en zorgt dan dat de remdruk even vermindert wordt, gelijk aan de conventionele methode van “pompend remmen”, maar dan vele malen per seconde. Met ABS kunnen, afhankelijk van de complexiteit van het systeem, de wielen onafhankelijk beinvloed worden, en dat kan met “pompend remmen” niet. Een 4-kanaals ABS systeem betekent dat alle 4 de wielen apart aangestuurd worden, een 2-kanaals systeem stuurt alleen de voor- en de achterkant aan (links en rechts tegelijk). Tot 1998 had de impreza een 3-kanaals systeem, waarbij de voorwielen apart gestuurd werden, en vanaf 1998 heeft de impreza een 4-kanaals systeem.

Toen ABS net geintroduceerd werd, kon een goede bestuurder nog een kortere remweg realiseren door de remmen net tegen het blokkeringspunt aan te houden. Moderne ABS systemen zijn niet meer te verslaan. Er zijn situaties waar ABS negatief bijdraagt. Op een losse ondergrond, zoals gravel of sneeuw, bouwt een geblokkeerd wiel een dammetje op, waardoor de auto sneller stilstaat dan met ABS. Ook als een wiel loskomt, als je over een heuveltje rijdt, of door een gat, kan een kleine rembeweging er al voor zorgen dat het wiel blokkeert, en de ABS wordt geactiveerd. Dit kan je nog wel eens verrassen.

10.0.13 Gebruik van laag octaan brandstof
Er is een klein aantal gevallen bekend van STi auto’s die motorschade hebben opgelopen met het gebruik van RON95. Het betrof hier zuigerschade. Er is niet genoeg informatie om zeker te zijn, maar het vermoeden bestaat dat het met de lage octaan brandstof te maken heeft. We adviseren dan ook om te rijden met RON98 en eventueel octaan booster te gebruiken wanneer alle krachten aangesproken worden. Het zou ook verstandig zijn om een “Knocklink” aan te schaffen, een apparaat wat detonatie opspoort en een signaal afgeeft.

10.0.14 Piston Slap
Bij een klein percentage van de my98 wagens is een probleem geconstateerd met de zuigers (piston slap) na 15 tot 30 duizend kilometer. Het openbaart zich als een kloppend geluid tussen 1.500 en 2.000 tpm, wat harder is bij een koude motor. Verwar dit geluid niet met het tikkende geluid wat een impreza standaard maakt. In de bekende gevallen is het probleem opgelost door het complete onderblok te vervangen. Het probleem is niet te wijten aan de rijstijl, en moet door de dealer onder garantie worden opgelost. Let wel op dat de eigendomspapieren worden aangepast als er een ander blok in zit (nieuwe nummers).


10.0.15 MAF sensor
Een MAF-sensor meet de hoeveelheid lucht in het inlaattraject van een auto. Subaru gebruikt hiervoor een cilindrische sensor, welke is bevestigd aan het luchtfilterhuis. In deze sensor zit een speciale metaaldraad of film die bestand is tegen hoge temperaturen. Als de lucht door de sensor heen stroomt, wordt deze gekoeld, en de sensor meet dan hoeveel elektriciteit er nodig is om de metaaldraad of film op een bepaalde temperatuur te houden. Door deze handeling weet de MAF-sensor hoeveel lucht, qua gewicht, er door de sensor heen stroomt. Dit signaal wordt doorgezonden naar de ECU, waar brandstofverhouding en ontbrandingstijdstip geregeld worden.

De MAF-sensor die in het modeljaar 1999/2000 werd toegepast (met de hot film) vertoont vaak gebreken, met blokschade tot gevolg. Immers, als de sensor te weinig lucht meet, wordt er ook te weinig brandstof ingespoten, en loopt de motor dus arm. Brandstof dient behalve voor ontbranding ook voor koeling. De oorzaak van een defecte MAF-sensor is nog niet 100% duidelijk, maar men vermoedt dat een open luchtfilter de boosdoener is. De olie van het filter of het vuil dat niet wordt gefiltreerd, komt op de sensor terecht met verkeerde metingen tot gevolg. Andere mensen vermoeden dat trillingen in het luchtfilterhuis (bij een niet deugdelijk gemonteerd luchtfilter) ook kunnen leiden tot een kapotte sensor.

Veel mensen, die met een kapotte MAF-sensor reden, merkten dat hun auto niet meer goed stationair liep of inhield bij bepaalde toerengebieden. Een goede manier om erachter te komen of je motor rijk genoeg loopt is een Air-Fuel-Ratio meter te plaatsen. Deze meet de mengselverhouding, en zo kun je controleren of de MAF-sensor zijn werk goed doet.

Als je MAF-sensor kapot is hoef je niet, zoals veel mensen denken, de complete MAF-sensor (sensor + behuizing) te vervangen. Tegenwoordig zijn er ook losse sensoren verkrijgbaar, waardoor de kosten onder de 100 euro blijven. Ter vergelijking: een complete behuizing kost rond de 700 euro incl. montage.

_________________
Help mee met het aanvullen van de Forester Model Historie


Omhoog
 Profiel  WWW  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 okt 2016 10:05 
Offline
SCN member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 feb 2005 19:35
Berichten: 12955
Woonplaats: aan de grens van de duitse heuvels in limburg
Model: WRX
Type: GD
Bouwjaar: 2007
Citaat:
9.10.6 Olietemperatuurmeter aansluiten
Ook een olietemperatuurmeter heeft een losse sensor. Deze wordt op de plaats van de carterplug bevestigd. Nadeel van deze montagewijze is dat er nogal veel rijwind tegen de sensor aankomt, waardoor deze vaak te lage temperaturen doorgeeft. De juiste temperatuur is ongeveer 90 graden bij normaal gebruik, en maximaal 110 bij stevig doorrijden. Voor de plaatsing van de sensor is een alternatief beschikbaar, namelijk een ring die aan het oliefilter wordt gemonteerd. Verkrijgbaar via Frank Vreede.


Een ander en waarschijnlijk beter alternatief is .
De imbus plug boven de 3e cilinder , van voren gezien , links achter onder de intercooler.
Daar krijg je verloop pluggen voor en zit je sensor direct in het blok en heb je geen last van rijwind.
Is alleen wat meer sleutel werk, sandwich ringen willen wel eens gaan lekken

_________________
Gr RUUD
I ,m Rumbly in my Tumbly , time for something Sweet .


Omhoog
 Profiel   
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling