Het is nu 12 dec 2018 22:02

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: TSL : Tri Star Lube
BerichtGeplaatst: 01 aug 2009 10:05 
Ik heb 10.000km mijn motorolie afgetopt met een flesje TSL.
TSL hoor ik u denken ?
Toch niet zo'n "Mike het is fantastisch" additive basis PTFE additieven ?
Niet geheel, ik wilde eerst zelf overtuigd worden.
Bij de leverancier kwam toevallig een jag etype aanrollen, werd gestart, mooi ding. Kap open, olievuldop eraf, 2 flesjes tsl erin en ding begint 300rpm harder stationair te lopen............wtf ?

Dus ik ook 2 flesjes gekocht.
1 flesje in de sub gegoten (met lopende motor), tikkende kleppen verdween gelijk. WTF 2 ? Olie temp was ook 5-7grd koeler dan normaal (oliekoeler heeft bij mij altijd 85grd temp).. WTF3 ?

Maar nu 10000km later olie gewisseld (los van de 3liter die ik tussentijds heb moeten bijvullen) toch maar even de oude olie door een zeef gehaald. De zeef zat vol met bende, scherpe stukjes. Even remmenreiniger eroverheen gespoten...........geen metaaldeeltjes, allemaal kool.....................best grote ook nog (waarom komt dat niet in het filter ?)

Helaas ook 2 gele/gouden schilfers gevonden, teken dat de lagers aan slijtage onderhevig zijn, was echt bladgoud dun..............maar duidelijk lagermateriaal, dat heeft natuurlijk niets met de tsl te maken want ik vind dat altijd wel terug in de olie, maar ook nu weer niet in het oliefilter maar gewoon onderin het carter (sludge achtig residu wellicht).

Ik denk dat TSL voor turbomotoren, ondanks dat het niet teflonbased is, verbrand in de turbo, en vandaar de brokjes verkoolde olie (ca 2-3mm dsnde). Heb het er niet meer bijgedaan, enige dat ik kan noteren is dat mn oliedruk 2/10 hoger is dan met de TSL, maar heb destijds niet gezien dat hij gezakt was trouwens........

Trek er zelf uw conclusies uit. Het werk waarneembaar, maar weet niet of de voordelen (rustigere loop, lagere temp) opwegen tegen het verbranden van je olie in de turbo. Ik denk van niet.

E

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2009 21:45 
SCN member

Model: WRX
Type: GD
Bouwjaar: 2007
Ik zou wel eens de turbo olie leidingen na kijken cq doorspoelen als ik jou was, want als die verstoppen ben je ook zoet :idea:
ik dacht dat er ergens een zeefje in moet zitten.

Het kan natuurlijk ook zijn dat TSL goed spoelen doet en wat normaal achter blijft los heeft gemaakt.
Zo'n Slick 50 heb ik vroeger ook altijd gebruikt, je merkte dat de motor wat rustiger liep.
Maar heb het in de RS turbo en de Subs nooit gebruikt, met de achter liggende gedachte dat die een stuk warmer worden ( rode turbo) dan een normaal blok.En dus verbranden kan en een of andere chemische reactie krijgt met de olie :roll:

Profiel   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 aug 2009 16:32 
Forum member

Bij veel oliefilters is het ook zo dat als ze verstopt (vol zitten met vuil) zijn en druk in filter tehoog oploopt er een bypass-klepje opent en je oliepomp dan ongefilterde olie gaat rondpompen .

want beter vuile ongefilterde olie rondpompen dan helemaal geen olie meer rondpompen .

Om dat te voorkomen steek ik bij elek oliewissel ook direct nieuw oliefilter .

Megelijk heeft Uw additief een sterk reinigende werking en heeft het aangekoekt vuil en black sludge losgeweekt .

Er zijn zo ook speciale reinigingssadditieven in de handel om black sludge te verwijderen die je pakweg 200 km voor oliewissel erbij moet doen en dan in liefst die kilometers in 1 of 2 lange ritten doen (spul mag niet te lang in motor bijven zitten want is wellicht nogal hoog v zuurtegraad en kan als het er lang zou in blijven misschien keerringen en pakkingen aantasten )

Profiel   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 aug 2009 20:23 
Ja ik had idd ook hele stevige zwarte drap in de bak, dat klopt.

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 okt 2009 10:52 
Forum member

Ik gebruik zelf ook TSL in men non turbo.
Het is echt geweldig spul..

Ik ben normaal helemaal geen fan van toevoegers, maar ze zeggen ook heel duidelijk op het flesje dat het geen toevoeging is maar een olie versterker..

Ik heb zelf gehoord dat mensen het overal voor gebruiken, versnellingsbak etc..

Kan het absoluut aanbevelen om het te gebruiken..

Profiel   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: TSL : Tri Star Lube
BerichtGeplaatst: 27 dec 2017 21:54 
Forum member

Model: Forester
Type: SG 2006
kent iemand van jullie polytron lubricants? Dat schijnt super te zijn.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk

Profiel   
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]